Sposób na „y”

Dla wielu dzieci dużą trudnością jest pisanie i czytanie wyrazów zawierających „y”. Często zdarza się, że pomijamy tę literkę w pisanym wyrazie. W efekcie zamiast „ryba” powstaje nam „rba”, a w miejscu słowa „koty” widzimy „kot”. Brzmi znajomo?

Jednym ze sposobów zaradzenia tym kłopotom jest pisanie na wyrywki – sylabami – wyrazów zawierających „y”. Metodę tę obserwujemy między innymi w starych, ale niesamowicie skutecznych ćwiczeniach 18 struktur wyrazowych. My skupiamy się oczywiście na tym konkretnym wycinku pracy, a zatem musimy przygotować karty ze specjalnie dobranymi wyrazami. Bardzo polecam pracę od podstaw tzn. od wyrazów dwusylabowych, złożonych z sylab otwartych bez zmiękczeń i dwuznaków. Dopiero później można poprowadzić dziecko przez podobne ćwiczenia zbudowane najpierw na wyrazach wielosylabowych złożonych z sylab otwartych i dalej przez kolejne stopnie trudności sylab zamkniętych, losowych układowych sylab, zbitek spółgłoskowych, wykorzystania dwuznaków itp.

Pamiętajmy, by pracować nad jedną umiejętnością jednocześnie. Jeśli trenujemy przywracanie znikającego „y”, to nie męczymy umysłu dodatkowymi trudami na początku drogi.

Dziś oferuję Państwu przykładową kartę pracy. Zadaniem dziecka jest słuchać i zapisywać brakujące sylaby. Zadaniem dorosłego przeczytać najpierw cały wyraz. Potem jeśli to jest zbyt mała pomoc wyraźnie czytamy sylabę, której brakuje wskazując palcem na odpowiednie miejsce. Cieszymy się z odkrytej pierwszej głoski i przedłużamy sylabę tak by dziecko mogło usłyszeć samogłoskę na końcu. Nie zawsze jest to „y”, by zniwelować efekt zgadywania. Być może o „y” będę jeszcze opowiadała. Dziś już wystarczy 😏







Komentarze

Popularne posty